Dam-di-dam Amsterdam

Perinteiseen tapaan Lööppi suuntasi tänäkin pääsiäisenä ulkomaille pakoon opiskelustressiä. Tällä kertaa matkakohteeksi valikoitui iloinen Amsterdam, ja mukana oli ennätykselliset 23 lööppiläistä. Matkaan lähdettiin perjantaina 20. maaliskuuta, ja viisi yötä vierähti Hollannissa vikkelästi.

Joukkijoukkio Amsterdamissa.
Joukkijoukkio Amsterdamissa.

Ensimmäisen yhteisen matkaillan kunniaksi koko ryhmä nautiskeli lukuisista annoksista koostuneen aterian indonesialaisessa ravintolassa, jonne joukkiomme johdatti Jaana Kankaan ystävä.

Ensimmäinen kokonainen päivä kanaalien halkomassa kaupungissa alkoi valokuvaaja Jussi Puikkoisen työhuoneella. Amsterdamissa vuosia asunut Puikkonen sekä valokuvaaja Tanja Konstenius kertoivat lööppiläisille millaista on työskennellä ulkomailla, ja miten erimaalaiset työnantajat eroavat toisistaan. Esimerkiksi suomalaiset lehdet antavat hyvin vapaat kädet valokuvaajille, kun taas brittilehdet saattavat lähettää kuvitusta varten jopa kokonaisen mood boardin. Molemmat valokuvaajat korostivat myös kontaktien tärkeyttä. Ullakkostudiossa vierailu valoi monen lööppiläiset uskoa siihen, että ulkomaillakin on mahdollisuus työllistyä journalismin parissa. Tällä hetkellä esimerkiksi Amsterdamissa ei asu suomalaista, kirjoittavaa toimittajaa. Ihan vinkkinä vaan.

Valokuvaaja Jussi Puikkosen työhuone sijaitsi kauniissa ullakkohuoneistossa.
Valokuvaaja Jussi Puikkosen työhuone sijaitsi kauniissa ullakkohuoneistossa.

Ekskun aikana Amsterdamiin tutustuttiin monesta eri näkökulmasta. Ravintoloiden ja kauppojen lisäksi lööppiläiset vierailivat esimerkiksi Seksi- ja Prostituutiomuseossa sekä moderniin taiteeseen keskittyneissä museoissa. Sinnikkäimmät jaksoivat jopa jonottaa hyisessä kevättuulessa Anne Frankin taloon kaksi ja puoli tuntia.

Panimovierailulla opimme, että Heineken on maailman paras olut.
Panimovierailulla opimme, että Heineken on maailman paras olut.

Keskiviikko oli niin sanotusti vapaapäivä, jolloin matkaseurue hajaantui ympäri Hollantia. Fuksipojat ja Micke suuntasivat Amsterdamin urheilustadioneille ja päätyivät lopulta Hollannin curling-maajoukkueen tiedotustilaisuuteen. Osa Lööpistä matkusti junalla Rotterdamiin, missä Heidi Järvenpään paikallinen ystävä kierrätti pyörien selkään hypänneitä suomalaisia ympäri modernia kaupunkia. Pari fuksia suuntasi myös omin päin muihin hollantilaisiin kaupunkeihin.

Osa lööppiläisistä pyöriäili Rotterdamissa kymmenisen kilometriä paikallisen oppaan johdolla.
Osa lööppiläisistä pyöriäili Rotterdamissa kymmenisen kilometriä paikallisen oppaan johdolla.

Kuusi pääpäivää myöhemmin uupunut opiskelijajoukko oli valmis palaamaan kotiin nukkumaan univelkojaan pois. Katseet suunnattiin kuitenkin jo ensi vuoden ekskuun. Minne seuraavaksi?

Ps. Lue myös Fuksi-Essin blogipostaus ekskusta.During the spring break 23 members of Lööppi travelled to Amsterdam. The trip was unforgettable, but also exhausting – six days in great company means that you don’t get too much sleep.

Our group in Amsterdam.
Our group in Amsterdam.

On 21st of March, the second day of our trip, we visited Finnish photographers Jussi Puikkonen and Tanja Konstenius. Puikkonen has been living in Amsterdam for years. They told us how is it possible to work abroad and what differences there are between media houses from different countries. After the meeting many students started to think that after all it might be possible to work abroad.

The studio of Jussi Puikkonen was very beautiful.
The studio of Jussi Puikkonen was very beautiful.

Lööppi explored the city of Amsterdam in many ways. We went to museums, walked around the streets, shopped and ate in good restaurants. Some of us even stand in a line for two and half hours to get into the Anne Frank’s House.

In Heineken Experience we learned that Heineken is the best beer in the world.
In Heineken Experience we learned that Heineken is the best beer in the world.

On Wednesday everyone did what they wanted, we did not have any plans for the day. A group of guys went to see some stadiums and they ended up in press briefing of the Dutch national curling team. A pretty big group of us travelled to Rotterdam where they explored the city by riding a bike. We also had a local guide there.

In Rotterdam we cycled about ten kilometers around the city.
In Rotterdam we cycled about ten kilometers around the city.

There is still a year until the next trip abroad, but we are already thinking were to go. Any ideas?